torsdag 5 november 2009

Naturbarn - barn i naturen.

Jag finner en glädje i att jobba ute.
Jag tänker på alla destruktiva människor som accepterar att sitta inlåsta på kontor åtta timmar per dag.
Stackare!
Men så måste ju också folk klänga omkring på klätterväggar i betong hoppa gummisnodd.
Vissa säger till mig att jag inte e bättre som flyger hang glider, och att jag inte ska klaga på dom stackars kontorsråttorna.
Men detta är ju inte alls samma sak, juh!
Dessutom känner jag att detta resonemang håller på att spåra ur, så på amerikanskt vis lägger jag av direkt...


I skogen är det däremot mycket bättre.
I Sverige jobbar jag med en kille som är både bakåtsträvare och föregångsfigur i en och samma person. Han lever ganska nära naturahushållet och är enormt, på gränsen till dårskap, principfast.
Men fascinerande...
I början retade jag alltid mej på alla trasiga, halvutslitna verktyg och maskiner, och kom dragande med mina egna - mycket bättre prylar.

Men med tiden har jag börjat uppskatta detta system mer och mer.
Han lever i stort sett gratis i ett betalt hus som han värmer med ved och han sköter sitt företag enligt alla konstens regler.
När jag ibland diskuterat möjligheter till svarta jobb sätter han sig käpprakt upp och blir högröd i ansiktet: -Svartjobb, det är ju osolidariskt!
Jo, och så vill han införa lokal ekonomi och lever till stor del med byteshandel.
Det blir till att skicka in en säck potatis till skattemyndiheten i Stenungsund det!
Vi jobbar nästan uteslutande utomhus. På sommaren är det för mig ett helvete eftersom jag varken klarar av värme eller sol och varma dagar tar jag helt enkelt ledigt.
På vår och höst är det bättre, då kan man ta i utan att svettas så där inihelvete mycket! Det blir roliga dagar.
Att som hantverkare jobba sakta och noga och ta ansvar för sitt arbete... -Så, nu håller det i femtio år till!!!
När man jobbat som snickare på byggfirmor och skruvat gips, tänker jag ibland på detta. -Dessa skitväggar? Kommer dom att stå här i fem? Tio år?
Jag har tagit med mig lite av kollegans tankesätt hit ner till Schweiz!
Vipps får jag ett jobb i skogen.
Skogsarbetare!
Inte som man först kan tro men på ett skogshus.
Ingen ström, bara motorsåg och handverktyg!
Inget jag hade valt om jag kunnat, med tanke på att jag nästan har konstant inflammation i axlarna och dessa får jobba då det inte finns nån ström.
Men man kommer in i det. Det går saktare, men detta vet ju kunden.
Efteråt tackar han för ett snabbt jobb och jag undrar var han är van vid?
Tur att det inte fanns el, då blir det ju mer pengar!
Men det är nåt speciellt att jobba i en skog.
Hammarslagen ekar från andra sidan dalen, såvida inte nån annan dåre bygger på ett exakt likadant hus där?
Vattnet skvalar nere i bäcken och en och annan fågel hörs av. Annars är det jag som för befälet över bullret.
Bara att ta sig till denna plats kräver manlighet.
Kunden köpte sig en Unimog. Sen tänkte han att: - Nu har jag en Unimog, nu måste jag bara ha nånstans att köra till där man verkligen behöver en Unimog. Så han köpte en bit skog och i denna skog fanns huset.
Jag är glad att han köpte den där Unimoggen och berättade att det var lite av en drömbil när jag var yngre.
Men nu är det moderna tider och jag fick ta mig ut i skogen via engelsk manlighet.
Man borde kanske skapa nån slags klubb för barnsliga penisförlängare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar