tisdag 10 november 2009

Antiveganbloggen...

Jag skojade med någon jag arbetade ihop med om den svenska falukorven.
Jag nämnde att vissa korvar hade för liten kötthalt för att få kallas korv.
- Vad hade dom då i korven? Frågade kollegan oförstående...

Givetvis innehåller korv kött. Bröd innehåller mjöl.
I Sverige har man blandat ihop begreppen: KRÖD, eller kanske BORV.
Att få en Schweitzare att acceptera att mer än hälften av innehållet i en korv utgörs av något annat än kött är utsiktslöst.
Sen sa jag urskuldande att, - JA, men då kallar vi den nåt annat tex. Lunchring...
Fortfarande ingen respons.
- Är det inte enklare och ha kött i korven, och kalla den för korv, försökte han lamt.
Nja, sen ingav jag mig på ett långt resonemang om industrialismens genombrott och den svenska historien å fattigdom á la sill på ett snöre etc. ect...
Fortfarande mötte jag bara oförståelse.
Kött i korven!
Sen insåg jag att jag inte fick halka in på kostcirkelns brödbit, för där vet jag faktiskt inte hur jag skulle förklara mig ur det.
Att se en schweizare äta en limpmacka från Skogaholms, tedde sig lika omöjligt som att föreställa sig att byta ut kräftorna mot fågelspindlar på kräftpremiären!

Men, detta är ju ett land där man äter bröd och ost till lunch.
Nä, inte macka med leverpastej och skivad gurka á la Stieg Larsson, utan just - bröd och ost.

Det handlar om kvalité.
Detta borgar institutioner och småskalighet för.
Slaktarn gör korven, bageriet bakar brödet, så det är ingen risk att det blir fel som i Sverige.
Visst kan man köpa rullkorv på mackarna i Schweiz också, men kvalitén är överlag bara bättre, med undantag av en företeelse.
Korven i sverigeshoppen på Ikea. Den e ju precis lika fördjävlig som i Sverige. Infiltration.
Fast köttbullarna i Ikearestaurangen säljer... Kanske är det den lilla flaggans förtjänst.

Jag gillar mat.
Varje gång jag kommer hem till Sverige blir det alltid lika svårt.
Jag går in på Citygross (tja, det är ett försök till produktplacering) och känner mig helt vilsen.
Hur kan det finnas så mycket varor och inget känns lockande.
Första gången blir det alltid bakeoffs från Frankrike, (som jag lika gärna hade kunnat plocka upp på en mack på autobahn) smör och mjölk.
Korvarna jag stekte för en timme sen var dom billigaste från Mirgos(typ Domus) och dom är delikatess i jämförelse med vad man kan köpa därhemma.
Man blir direkt inspirerad att lägga i ett par kvistar timjan och hälla på en skvätt rödvin.
Vad hade den behandlingen hjälpt på ett par kabanosser eller chorizos?
Dom hade ju bara smakat starkt mjöl ändå!

Sen är det formen. Håller man upp en chorizo framför sig så märker man att den inte är symmetrisk. Den är spetsigare i ena änden, eftersom smeten (köttmjölsmeten) har varit flytande.
JÄVLA FUSK!!!!!!!
Dom häller i smeten! Äckligt!
Korv stoppar man ju, det vet ju varenda en som lyssnat på julvisor.
Går man in på Metzgereiet här ser man hur gubben står och stoppar korven precis som i visan. Ingen hällsmet.

Men jag ska inte raljera.
Riktiga småländska isterband med dillstuvad potatis och en porter tillhör väl toppen av det svenska matberget. Å sen allt asienkäk, men eftersom det fortfarande lagas till största delen av asiater har svensk matindustri inte lyckats förstöra det än.
Just isterband har jag själv exporterat.
Min före detta flickvän (eller vad man ska kalla henne?) älskade dessa.
Vi lade dom på grillen.
Visst finns det folk som går till överdrift även med schweiziska mått mätt.
Förut hade jag en granne som var lyxmatsimportör till lyxrestauranger i lyxzürich, med omnejd. Jag menar, varmrätt åttahundra spänn och uppåt...
Han bjöd ibland på prylar som var goda, men inte fan kände man att hönan fått massage varje dag.
På min födelsedag i somras bjöd min föredeteddas kompis på kulinariskt gatlopp (se hunden i skjortan i tidigare post), där jag tror det var nio små rätter. Sådana måltider gör mig lycklig!
Min ätstörning får slå ut i full blom och jag kan frossa tills jag mår illa. Gött!

För smalmatsfascister låter väl detta skrämmande.
Å veganer, ja dom är ju politiska aktivister, det har ju inget med mat att göra, så...
En kompis sa för längesedan till mig att grisen lider så hur ska jag göra? Sluta äta korv?

Nej, jag tror jag fortsätter ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar